maandag 30 januari 2017

Design ook voor de 65 plusser?

Ouder worden gaat vaak gepaard met ouderdomsklachten. Dit begint vaak met slechter zien. Het gevolg hiervan is dat men een bril nodig heeft. Vaak is de eerste bril een leesbril, die je dan toch altijd kwijt bent. Je koopt een grotere tv om ook zonder bril te kunnen zien. Blijkt dat de afstandbediening dusdanig klein is dat je de leesbril weer nodig hebt. Uiteindelijk ga je dan toch over tot een permanente bril! Zodra je even op de bank ligt of je gaat naar bed gaat de bril af.

Heb je een bed dat elektrisch bediend kan worden? Dan is het juist handig dat je deze zonder een bril op kunt bedienen. Ook zie ik het verschil tussen mijn leeftijd en die van mijn moeder. Ik bedien de iPhone met 1 hand, terwijl mijn moeder helemaal geen iPhone wil hebben. Deze technologie vindt zij veel te moeilijk. Doordat er te veel mogelijkheden en te kleine toetsen zijn op een iPhone, wordt het onoverzichtelijk. Dit kan ik me goed voorstellen, zeker als we ouder worden en een lichte trilling hebben is het goed mikken om de juiste toets te raken. Ik zie ouderen wel met een iPad werken waar gelukkig grotere toetsen zijn. Het zit hem dus in de eenvoud. 

De conclusie van mijn verhaal is, dat we dus vooral producten moeten maken die mooi zijn en tevens goed en simpel te bedienen zijn.

Producten waarbij niet direct op te merken valt dat deze voor senioren gemaakt zijn. 

Dit is de uitdaging; ik noem dit Ergonomisch Design 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten